Výtvarný obor

DISTANČNÍ VYUČOVÁNÍ

Od 5. 10. 2020 – výtvarný obor – distanční vyučování.

1. úkol (5. – 11. 10. 2020) KOMIKSOVÝ STRIP NA TÉMA ROZHOVOR (kresba)

Vymyslete a nakreslete krátký komiksový příběh, který bude mít jen 2–6 okének. Vystupovat v něm budou dvě osoby (nebo dvě zvířata nebo neživé věci) a krátce spolu budou hovořit. Rozhovor může být vtipný, ale není to nutné. Může se jednat např. o dialog přátel, rodiče s dítětem, může se odehrávat ve škole nebo doma, na nákupu, může se i týkat současné situace ve společnosti... Můžete kreslit popisovačem a vybarvit postavy nebo pozadí pastelkou nebo vodovými barvami, také si můžete postavy vystříhat z barevných papírů a dokreslit jen texty do bublin.


2. úkol (12. – 18. 10. 2020) POHLED Z OKNA (FOTOGRAFIE, KRESBA, MALBA)

Nakreslete nebo namalujte pohled z vašeho okna. Můžete v obrázku zachytit jen výhled z otevřeného okna nebo na obrázku může být i rám okna s parapetem apod. Nevadí, jestli se díváte do krajiny, do zahrady nebo na dům naproti. I výhled, který se vám třeba nezdá zajímavý, bude vypadat dobře, když ho nakreslíte. Můžete se podívat na stránku Window Swap, kam lidé z celého světa nahrávají fotografie a videa pořízená ze svých oken.

https://window-swap.com/

Můžete si pohled vyfotografovat a potom nakreslit podle fotografie nebo si můžete postavit židli nebo stojan k oknu a kreslit podle skutečnosti. Starší z vás by si měli dát pozor na perspektivu u budov a na vzdálenost prvků na obraze a jejich zmenšování.


3. úkol (19. – 25. 10. 2020) FALL ABSTRACT– PODZIMNÍ NÁLADA, PÁD LISTŮ

Tento týden navážeme na pohled z okna z minulého týdne a budete potřebovat barvy temperové nebo vodové. Zkuste namalovat abstraktní obraz podzimní nálady s padáním (listů, kaštanů, ořechů). Namalujte si barevný podklad, nechte barvy zaschnout a potom na podklad zkuste zachytit barevnou linkou pohyb, který vytváří padající listy. Listy kloužou, pohupují se ze strany na stranu, otáčí se nebo sviští dolů rychle při větru. Vzpomeňte si, co jste viděli na vlastní oči např. při procházce nebo se podívejte z okna a sledujte, jak listy padají. Nemalujte přímo jednotlivé listy, ale naznačte jen pohyb čárkami nebo čárami, kroužky, obloučky apod. Barvy vybírejte takové, jaké mají na podzim listy stromů (hnědá, okrová, oranžová, žlutá, tmavě červená...)

4. úkol (26. 10. – 1. 11. 2020) – prázdniny – LISTY – FOTOGRAFIE PŘES ŠABLONU

Nejdříve si vytvořte šablonu listu podle instruktážních fotografií, které jsou v příloze. Najděte si při procházce zajímavý list a pečlivě ho obkreslete se všemi zajímavými detaily – obkreslete všechny zoubky, vlnky, zářezy atd. na silnější papír. Umístěte list doprostřed papíru, aby vám zůstaly okolo volné okraje.  Potom malými nůžkami opatrně vystřihněte celý list tak, aby v místě listu zůstalo prázdné místo.  Získáte rámeček s vystřiženým listem.  Šablonu zkuste přikládat na různé povrchy, na obrázky a fotografujte listy, které zůstanou ve výřezu. Přibližte se s fotoaparátem (mobilem) tak blízko, abyste v záběru měli celý list, ale nebyly vidět okraje šablony (viz ukázky). Můžete si šablonu vzít s sebou na procházku do přírody a fotografovat zajímavé materiály, které najdete, záběry krajiny apod.


5. úkol (2. – 8. 11. 2020) LISTY – KRESBA DO ŠABLONY

Pro tento úkol můžete použít šablony listů, které jste si již vytvořili minulý týden nebo si vystřihněte šablony nové. Položte šablonu na prázdný papír a fixou nebo pastelkou vyplňte graficky vnitřní prostor v šabloně – listu. Neobkreslujte obrys listu, ale vyplňujte plochu čarami, vlnkami, tečkami apod. Podívejte se na instruktážní fotografie. Kreslete čáry od kraje šablony k druhému okraji, kreslete čáry volně „od ruky“, nepoužívejte pravítko (obrázek bude hezčí a procvičíte si ruku). Obrys listu se objeví, když šablonu odstraníte. Vytvořte co nejzajímavější dekor. Nakreslete hromádku listů – šablonu posouvejte po papíru a vyplňujte kresbou listy, můžete střídat barvy a také grafiku (směry čar apod.), listy se mohou překrývat. Vyfoťte si několik fází kresby – s jedním listem, s několika listy a nakonec plný papír překrývajících se čar, které tvoří rastrovou hromádku listů.


6. úkol (9. – 15. 11. 2020) DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE (KRESBA, MALBA)

Vyfotografujte mobilním telefonem u vás doma malý výřez (detail) nějakého domácího spotřebiče – vysavače, mixéru, pračky, myčky, žehličky, sporáku apod. Fotografujte z velmi malé vzdálenosti (cca 15 cm), aby na fotce nebyl spotřebič celý, ale jen záběr na zajímavý detail. Podívejte se na ukázky v příloze. Vyfotografujte záběrů několik a potom si vyberte jeden, který nakreslíte. Použijte pastelky, pastely nebo barvy a namalujte obrázek podle fotografie. Snažte se věrně zachytit tvar, barvy i stínování – přechody. Uvidíte, že i podle malé fotografie všedního předmětu vznikne zajímavý obraz.


7. úkol (16. – 22. 11. 2020) COLOR BLOCKING (DESIGN)

Zadáním pro tento týden je návrh oděvu nebo předmětu ve stylu color blocking. Color blocking je trend, který spočívá ve využívání velkých pestrobarevných ploch (bloků). Všechny používané barvy jsou intenzivní, syté a pestré jako v základním barevném kruhu, který znáte z naší třídy (je v příloze). S color blockingem se lze nejčastěji setkat v oblasti módy, líčení (make-up, lakování nehtů) a interiérového designu. (Zkuste zadat název stylu do vyhledávače v počítači a inspirujte se.) Navrhněte oděv v tomto barevném stylu. Ve stylu color blocking může být bunda, tričko, svetr, šaty, boty nebo i celé oblečení včetně doplňků (čepice, šály, rukavice, tašky atd.). Nakreslete celou postavu dívky nebo muže a „oblékněte“ jí do barevného oblečení. Používejte pastelky, fixy nebo pastely, můžete také vybarvovat vodovými nebo temperovými barvami. Pokud nemáte chuť navrhovat módní oblečení, navrhněte nějaký předmět – ledničku, pračku, kávovar, vysavač nebo i automobil, počítač, hračku... v tomto stylu. Námět pro starší děti: navrhněte interiér pokoje, kuchyně, koupelny s použitím barevných bloků v základních barvách. Také se můžete ve stylu color blocking obléknout na podzimní vycházku a pošlete fotografii. Slečny, zkuste barevné líčení nebo lakování nehtů a pochlubte se s vaším výtvorem. Rozveselte mlhavé a smutné počasí veselými barvami.


8. úkol: (23. – 29. 11. 2020) ZÁTIŠÍ S OVOCEM (ZELENINOU) – MALBA

Pro některé nové a mladší žáky představuje dnešní téma možná něco nového, ale ostatní se určitě s malbou zátiší nejen u nás v ZUŠ již setkali. Víme, že v této koronavirové době je nám doporučováno jíst hodně ovoce a zeleniny pro posílení imunity. Ne nadarmo se říká, že zdravá strava – půl zdraví. Proto většina z vás nějaké ovoce nebo zeleninu doma máte. Zkuste si nějaké vybrat, poskládat do mísy, postavte na stůl, případně doplňte nějaký vzorovaný ubrus a s chutí se pusťte do temperové či akvarelové malby. Můžete zobrazit třeba jen část zátiší, starší žáci naopak doplní i pozadí. Nezapomeňte na kombinování teplých a studených barev nejlépe zátiší oproti pozadí, a také se pokuste co nejlépe zachytit objem a stín. Přikládám něco málo z dějin umění, pár ukázek maleb zátiší a jedno fotografické.

Zátiší je žánr uměleckého díla, který různými výtvarnými metodami a prostředky zobrazuje soubory předmětů, neživé a někdy i živé přírody. Svůj vrchol zažilo v 17. století v období barokního malířství, kdy bylo velmi oblíbené nejen v Nizozemí, ale i v dalších zemích Evropy.

Za první zátiší v dějinách umění bývá považován Koš s ovocem (okolo 1599) od italského barokního mistra Michelangela Merisi da Caravaggia (1571–1610). Oblibě se tento umělecký žánr těšil v 19. a 20. století. Další ukázky: Paul Cézanne (1839–1906), který je nazýván „otcem moderního umění“, Henri Matisse (1869–1954), hlavní postava uměleckého směru zvaného fauvismus a český malíř Václav Špála (1885–1946), jeden z nejvyhledávanějších českých umělců moderního umění.

Malujte klasicky nebo moderně, ale hlavně s chutí!


9. úkol: (30. 11. – 6. 12. 2020) SKLÁDANKY – PAPÍROVÉ OBJEKTY

1. Skládaná hvězda (vločka) s vlastním dekorem – pro začátečníky. Pro vytvoření vločky budete potřebovat 6 čtverců vytvořených z papíru do tiskárny velikosti A4. Přeložte jeden roh papíru a přebytečnou část odstřihněte. Pokud máte doma kopírku, můžete si první čtverec pomalovat vlastním vzorem a kresbu 5x zkopírovat. Také můžete 6 čtverců pokreslit ručně jednoduchým vzorem. Kreslete vzor geometrický (proužky, čárky) nebo vyplňte plochu malými obrázky nebo texty, notami apod. Dále postupujte ve skládání podle fotografií, které jsem připravila:

https://zusbsvytvarka.rajce.idnes.cz/Papirova_hvezda_vlocka/

nebo podle videa:

https://www.youtube.com/watch?v=5tmhFQpruyE&feature=emb_title

2. Papírový svícen na svíčku s baterií – středně těžké. Papírový svícen je vytvořený z 1 čtverce papíru A4 do tiskárny. Přeložte jeden roh papíru a přebytečnou část odstřihněte. Čtverec pokreslete nějakým poetickým vzorem. Dále skládejte postupně podle videa:

https://www.youtube.com/watch?v=OA-DhShsIlk

Do svícnu vložte malou svíčku na baterie (rozhodně nepoužívejte opravdovou svíčku!).  Světlo svíčky odhalí kresbu, která byla nakreslená na papíře. Můžete tento svícen připravit na sváteční stůl jeden nebo pro každého člena rodiny zvlášť. (V kresbě můžete nakreslit začáteční písmena nebo jména spolustolovníků.) Nebojte se svícen zkusit, není to nic těžkého. Podívejte se na mé ukázky:

https://zusbsvytvarka.rajce.idnes.cz/Papirovy_svicen_na_svicku_na_baterie/

3. Náramek z papíru nebo fólie – pro pokročilé. Použijte návod na tvorbu papírových náramků zde:

http://blog.paptoys.cz/?p=1821#more-1821

Postupovala jsem podle návodu, ale zvětšila jsem základní moduly. Na výsledky a postup se podívejte zde:

https://zusbsvytvarka.rajce.idnes.cz/Skladany_naramek_z_papiru_a_folie/

Pro papírový náramek budete potřebovat 16 proužků (4 x 16 cm) středně silného papíru. Papír musí být pevný, ale musí být možné proužek snadno přehnout. Já jsem použila 4 barvy (4x4), můžete si barvy nakombinovat podle svých možností a vkusu, vyrobit dvoubarevný nebo jednobarevný. Celý náramek je pouze skládaný, není použité lepidlo. Skládejte pečlivě a jistě se vám náramek také podaří. Pro druhý plastový náramek jsem použila plastové obálky, ze kterých jsem vystřihla proužky. Folie se skládá velmi dobře, kombinujte dvě nebo více barev, počet proužků je stejný – 16 ks, velikost také stejná – 4 x 16 cm.


 

Výtvarný obor sídlí v nově zrekonstruovaných místnostech v přízemí budovy v Revoluční ulici. K vybavení pracoven patří malířské stojany, keramická pec, PC (Photoshop, CorelDraw), fotoaparát se stativem, projektor, kvalitní grafický lis ...

PŘEDMĚT VÝTVARNÁ TVORBA – NÁPLŇ STUDIA

Plošná tvorba zahrnuje kreslířské, malířské a grafické reakce na skutečnost, na život nebo na niterný svět žáků. Je postavena na objevně volené tematice, která obohacuje dětské myšlení a emotivitu. V souvislosti s tématem žáci poznávají výrazovou svébytnost linií, barev a tvarů (výtvarný jazyk) ve vlastní a užité tvorbě, v pozorování a přepisu reality (studijní kresba a malba) nebo v kontaktu s výtvarným uměním. Osvojování vyjadřovacích postupů zahrnuje základní techniky kresby a malby: kresba tužkou, perem, dřívkem, rudkou, uhlem, pastelem, malba vodovými a temperovými barvami, kombinování kreslířských a malířských technik. Výuku doplňují úměrně věku základní postupy grafiky: přípravné grafické techniky – monotyp, papírořez, klasické techniky tisku z výšky a z hloubky – linoryt, papíroryt, suchá jehla . Soustředěný zájem žáků povzbuzuje i experimentace s materiály a nástroji.

Prostorová tvorba zahrnuje modelování a prostorové tvarování z rozličných materiálů, nejčastěji je zastoupena keramika. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů řeší problémy světla a stínu, objemů, plastických kontrastů a materiálových kvalit. Významnou roli hraje vztah žáka k materiálu a jeho zručnost. Volnou tvorbu doprovází ve vyšších ročnících studijní modelování a užitá tvorba.

Objektová a akční tvorba - výtvarné postupy konceptuálního umění, které vyvažují klasické postupy plošné a prostorové tvorby prožitkovými aktivitami. Žáci se vyjadřují pohybem, slovem či výtvarným počinem, instalací apod.

Nová média - výtvarným prostředkem je počítač ve spojení s fotografií nebo bez ní – manipulace s obrazem, tvorba počítačové a užité grafiky nebo práce s videem. Doplňuje také tvorbu akční a objektovou dokumentací výtvarných počinů.

Výtvarná kultura rozvíjí hluboký vztah k umění v jeho různých podobách, úctu k uměleckému dílu a vůli porozumět mu. Výuka nese podobu aktivního hledání souvislostí, inspirací, asociací a nikoli jen osvojování faktografie z dějin výtvarného umění. Žáky oslovuje, nabízí prožitky, porovnává odraz života a postavení člověka v dějinách a v umění, analyzuje vztahy uvnitř žánrů a napříč historií. Pojí se s každým tématem, navozuje chápání výtvarných problémů a zkoumání účinků výtvarného jazyka na příkladech. Přímo souvisí se všemi výše uvedenými oblastmi tvorby, je jejich neoddělitelnou součástí a nemá proto zvláštní hodinovou dotaci.

Výtvarnou tvorbou a setkáváním s uměním se žák učí trpělivé soustředěné činnosti a zdokonaluje své pracovní návyky. Vytváří a uplatňuje aktivní vztah ke světu. Hledá podoby života a vymezování svého místa uprostřed přírody, v prostředí vytvořeném lidmi a především mezi lidmi. Odkrývá jevy, souvislosti a vztahy a vzhledem k nim formuluje vlastní postoje. V rámci tvorby komunikuje s ostatními, dokáže přijmout i různé formy spolupráce. V rámci dohody se spolupodílí na pojetí a řešení kolektivní výtvarné práce, obhajuje vlastní názor nebo se v zájmu harmonického vyznění výsledku přizpůsobuje ostatním. Schopnost domlouvat se a spolupracovat se pak promítá do těch výtvarných aktivit, které není jedinec schopen sám zvládnout – velký formát, prostorný objekt, instalace, výtvarná akce. Učí se být tolerantní vůči ostatním, vůči odlišným názorům a postojům.

 

STRUKTURA STUDIA VÝTVARNÉHO OBORU

PŘÍPRAVNÁ VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Je určena dětem od 6 let.
Přípravné studium není klasifikováno, děti po absolvování ročníku obdrží Potvrzení o absolvování přípravného ročníku.
Vyučování probíhá 1 x týdně 3 vyučovací hodiny, celkem trvá s přestávkami 2.25 hodiny.
Děti jsou hravou formou vedeny k rozvíjení různých stránek své tvořivosti, setkávají se s výtvarným materiálem při kreslení, malování, modelování , jednoduchých grafických technikách a výtvarných experimentech, zdokonalují svoje schopnosti a představivost.

ZÁKLADNÍ STUDIUM I. STUPNĚ

Je určeno dětem od 7 let. Studium trvá 7 let, nově příchozí žáci jsou zařazováni do ročníků podle svého věku a schopností.
Vyučování 1 x týdně 3 vyučovací hodiny.
Každý ročník je zakončen klasifikací .
Na konci školního roku organizuje škola bilanční výstavu uplynulého školního roku, kde prezentují nejlepší žáci své práce.
7. ročník žáci zakončí absolventskou výstavou a obdrží Závěrečné vysvědčení.

ZÁKLADNÍ STUDIUM II. stupně

Žáci mohou pokračovat ve studiu ve 4 ročnících II. stupně ukončených klasifikací a Závěrečným vysvědčením.